Google Website Translator Gadget

dilluns, 9 d’octubre del 2017

La Quar al Berguedà, al límit amb el Lluçanès

La Quar

Hem fet una volta pel territori de La Quar, al límit del Berguedà quan toca al Lluçanès. Hem seguit la ruta de wikiloc id 8349677.

Colltinyòs

Es surt de Sant Maurici de la Quar, un molt petit nucli amb església i hostal pertanyent al municipi de La Quar de la comarca del Berguedà. Seguim el track sense massa camí fins a Colltinyòs, es creua la carretera i es segueix un camí que puja un petit cingle i per pistes es voreja Puig Corner. Es torna a trobar la carretera on un indicador ens explica sobre Santa Maria de la Quar. Correspon a l’antiga parròquia de Santa Maria de la Quar, esmentada ja el 839 en l’acta de consagració de la catedral d’Urgell. És el centre històric de la baronia de la Portella.

Llom de pujada a La Quar

Vista de s de Santa Maria de la Quar

Santa Maria de la Quar

Antic pou a Santa Maria de la Quar

La Quar és una mola rocosa on hi ha el santuari del mateix nom, bastit en un petit pla voltat per un cingle vertical que té més de 100 metres i que és un excel·lent mirador. Per pujar-hi hem seguit el track que va pel llom rocós una mica aeri. No ens ha agradat massa, aconsellem el camí normal. La vista cap al Berguedà, Cadí, Moixeró, serra de Picancel, … és molt bona. La boira està marxant quan nosaltres hi pugem.

Camins molt macos

Font de l'Abat
Es surt del santuari per la pista però ben aviat cal buscar un petit camí no evident, abans del revolt molt tancat. A partir d’aquí es van connectant pistes i camins fins arribar a la pista gran de La Portella. Anem a la font de l’Abat com recomana la ruta que seguim. Lloc frondós, amb font i taula. Es torna pel mateix camí i seguint la pista s’arriba a La Portella.

Casa dels Frares

La Portella

Hi ha constància del monestir benedictí de Sant Pere de la Portella des de l’inici del segle XI. La fundació del monestir de la Portella dins la demarcació de Santa Maria de la Quar desplaçà l’esmentada església com a centre espiritual, i els senyors de la Portella la donaren al monestir el 1069; els monjos en tingueren cura des del segle XII. L’edifici primitiu fou reedificat en època baix romànica (resta només algun vestigi d’aquesta construcció) i ampliat amb un campanar al segle XVI. Durant la primera guerra carlina va acollir la universitat del bàndol absolutista (1838 - 1840). És un lloc preciós, ampli, val la pena la visita.

Per seguir s’ha d’anar a buscar un pal elèctric amb transformador i seguir la pista que porta a creuar un rec. Es segueix fins a un indicador de camins, on ja indica Sant Maurici de la Quar. Però la pujada al coll de la Baumeta es fa llarga i dura.

Ermita de Sant Isidre, per fora no ho sembla

Serra de Picancel i Sobrepuny, al mig i a baix La Portella

Un cop al coll seguim la ruta i pugem a l’ermita de Sant Isidre, una petita serra amb bones vistes altre cop. Aquí veiem el baix Berguedà i el Bages, llàstima de calitxa. Hem fet la volta al revés que el track i de baixada ens toca fer algun pas equilibrista, però sense dificultat. Acabada l’opció de pujar a Sant Isidre anem en direcció a la casa de la Baumeta. Aquí, tal com ha indicat JosepCM  als comentaris de la ruta, hi ha una petita variació per no passar per la casa. Està ben senyalitzada amb cartells de fusta, pintura groga i una tanca. Tan sols caldrà tenir cura si hi aneu un dia de pluja ja que el terreny és argilós i l’inici d'aquesta desviació baixa pel dret d’un marge on han col·locat unes fustes per fer d’esglaons, però si es troba fang pot ser una mica complicat.

Serrat de Sant Isidre i la casa de la Baumeta
Passada la casa ja som molt a prop de Sant Maurici. Ha estat una bona volta pel territori d’un municipi, La Quar, que no és gaire habitual, i amb dos punts d’interès cultural.