Google Website Translator Gadget

Sobre cookies

dijous, 26 de juny del 2014

Vallferrera fins a Baiau, Parc Natural de l'Alt Pirineu

Circ de Baiau des dels estanys d'Ascorbes
Vallferrera és menys coneguda que altres valls pirinenques, com Ordesa o l’estany de sant Maurici, o la veïna Cardós. Forma part del ParcNatural de l’Alt Pirineu i té el cim més alt de Catalunya, la Pica d’Estats (3143 m), i la vall de Baiau amb un final de cims de 2900 m. tocant a Andorra.

Pla de Boet

Es pot arribar per pista forestal amb vehicle propi (no amb turismes baixos) fins l’aparcament de la Molinassa a 1800 m, cosa que és molt d’agrair a efectes de logística. Als parcs nacionals i en altres valls, a aquesta alçada s'hi d'arribar a peu o en taxi.

Vallferrera és una vall en forma de S. Primer gira a l’esquerra i després gira a la dreta. Si es va a  la Pica gira altre cop a l’esquerra i si es va a Baiau segueix girant a la dreta. D’Àreu a Baiau s’ha fet un gir de 180 graus envoltant el Monteixo (2902 m) i la carena que el segueix cap a l’est.

La Socalma

Port de Boet i pla de Baiau

Un cop es deixa l’aparcament, i deixant el camí al refugi de Vallferrera i la vall de la Pica d’Estats, es troba el Pla de Boet. Està preciós, ple de flors, l’aigua serpentejant pel prat, la cascada al fons. Seguint el camí per la dreta del pla es puja al pla d’Arcalís, vaques, més flors, verd primavera. Un pont travessa el riu per tornar per l’altre cantó del pla de Boet: per Lo Mercat i la cabana de Boet. En teoria. Perquè en tornar vam buscar aquest camí i un cop passat el pont i tot i que ho indica el rètol, vam ser incapaços de trobar cap rastre de camí, ni fita, ni marca de color, res. I no vam ser els únics, un nombrós grup que portàvem davant tampoc l’havien trobat.

Indicador i pont però després ni rastre de camí
Pic dels Lavans

Estany d'Ascorbes

Estanyet de Baiau
Després d’Arcalís s’arriba a La Socalma, un altre gran prat on s’ha de travessar el riu, que en aquesta època porta força aigua. Des que s’ha deixat Boet es veu a l’altre costat de la vall el camí del port de Boet (2507 m) i per damunt la imponent i aïllada Pica Roja (2898 m).

Refugi de Baiau

El camí va pujant, es van deixant els boscos, a baix es veu el pla de Baiau (2108 m), molt per sobre el Pic dels Lavans (2892 m).S’arriba als estanys d’Ascorbes sota el pic del mateix nom, que forma part de la carena del Monteixo i el Norís.

Entre Boet i Arcalís

El circ de Baiau amb els estanys i el refugi (2517 m) és impressionant per l’activitat que s’hi pot fer a cims de 2900 metres: el Lavans, el Medacorba (2910 m), el Roca Entravessada (2927 m) i el Coma Pedrosa (2939 m), dins d’Andorra.

Una vall llarga i molt recomanable.